logo logo
 
 

Vanuit het Centrummanagement Leiden zijn er ook andere werkgroepen actief om de stad nog aantrekkelijker, bruisender en economisch vitaal te houden aan de hand van verschillende projecten.

Tourist Information Points

placehold


Naast het vertrouwde VVV aan de Stationsweg kunnen bezoekers en (potentiële) ondernemers per 1 december 2016 ook terecht bij 11 extra locaties voor informatie over de binnenstad.

De zogeheten ‘Tourist Information Points’ bevinden zich bij diverse binnenstadondernemers en zijn te herkennen aan een ‘Tourist Information Point' sticker op het raam. Bij iedere locatie bevindt zich een display met plattegronden, de uitagenda en de stadsgids voor bezoekers. Daarnaast worden de medewerkers per locatie regelmatig bijgepraat over de stand van zaken in de stad, zodat bezoekers goed geïnformeerd kunnen worden. De ondernemers beantwoorden ook graag vragen van potentiële ondernemers over het ondernemersklimaat en staan in nauw contact met de Vestigingsadviseur van het Centrummanagement Leiden, Hans Gennotte. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een speciaal ontwikkelde Z-card met meer informatie over de sfeergebieden, een beschrijving per gebied en overige interessante kerngegevens.

Meer weten? Klik hier

Het Rembrandt Lokaal

placehold


Met het RembrandtLAB, een expositie over kleur en kleurgebruik, opent het nieuwe Rembrandt Lokaal zijn deuren voor publiek. In deze oude woning van Jacob van Swanenburgh kreeg Rembrandt van Rijn zijn eerste schilderlessen.

RembrandtLAB, een vernieuwend onderzoek naar kleuren

RembrandtLAB is een vernieuwend onderzoek naar kleur en kleurgebruik, waar het 17e eeuws kleurgebruik van Rembrandt vertaald wordt naar de 21e eeuw door hedendaagse designers. Het RembrandtLAB is een initiatief van Museum De Lakenhal, Leiden Marketing, Cultuurfonds Leiden en Museum Het Rembrandthuis die gezamenlijk opdracht gaven voor dit onderzoek aan ontwerpers Maarten Kolk & Guus Kusters. De resultaten van hun onderzoek – dat reeds startte in november 2015 - wordt geopend op 24 maart in het nieuwe Het Rembrandt Lokaal in Leiden. Na drie maanden reist het RembrandtLAB naar Museum Het Rembrandthuis te Amsterdam en vervolgens naar de Dutch Design Week in Eindhoven.

De ontdekking van Het Rembrandt Lokaal
Vorig jaar ontdekte Centrummanagement Leiden dat Het Lokaal Rembrandt vrij zou komen. Vanwege de unieke mogelijkheid om het verhaal van Rembrandt op deze plaats te vertellen en daarmee de verbinding en waarde tussen deze schilder en de stad Leiden te vergroten, is besloten deze locatie te huren. Het RembrandtLAB is een eerste prachtige kans om de werken en werkwijze van Rembrandt te exposeren in de stad waar hij opgroeide en leerde schilderen. 

Het Rembrandt Lokaal is een samenwerking van Centrummanagement Leiden, Leiden Marketing, de Lakenhal en het Rembrandthuis die hun krachten hebben gebundeld in de Stichting De Jonge Rembrandt.

Lees hier het volledige bericht. 

Gastvrij Leiden & City Hostesses

placehold


Gastvrijheid is een zintuigelijke en daarmee een subjectieve ervaring. We nemen veel zaken waar die bewust en
onbewust een positieve of negatieve beïnvloeding op onze ervaring hebben. En al deze waarnemingen kleuren onze
ervaringen. Dat geldt natuurlijk ook voor de consument die in zijn vrije tijd een bezoek aan de stad brengt. Om er te
winkelen, een hapje te gaan eten, een museum te bezoeken, of voor zomaar een wandeling door het park.

Hoe positiever zijn ervaring, hoe groter de kans dat hij nog eens terugkomt. Hoe groter ook de kans dat hij iemand
anders een bezoekje aan de stad aanraadt. Een tevreden bezoeker is immers een ambassadeur voor de stad en levert
extra inkomsten op.

Of die bezoeker aan het eind van de dag met een tevreden gevoel huiswaarts keert hangt dus van veel factoren
af. Sommige van die factoren liggen buiten de invloedssfeer van destinatiemarketeers, bestuurders, ambtenaren,
horecamedewerkers en bewoners. Maar op een groot aantal factoren die de uiteindelijke gastvrijheidsbeleving mede
bepalen kunnen we gelukkig wel invloed uitoefenen.

Leiden is dit jaar de grootste stijger binnen deze verkiezing en bezit tevens de hoogst genoteerde plek van de Zuid-Hollandse steden.
 

Aanleiding
Naar aanleiding van het resultaat van vorig jaar is Leiden aan de slag gegaan. De samenwerking tussen de organisaties Centrummanagement, gemeente Leiden en Leiden Marketing heeft tastbare verbeteringen opgeleverd en heeft onder meer geleid tot cityhostesses en de parkeerfunctionaliteit in de app Ontdek Leiden.
 

Leiden is vorig jaar gestart met City Hostesses in de stad. Zij verwelkomen de bezoekers, beantwoorden vragen en helpen waar ze kunnen. Het niveau van de binnenstad gaat door de gastvrijheid van de City Hostesses omhoog, want bezoekers hoeven niet meer te zoeken en worden uitstekend geholpen.
 

Met de app Ontdek Leiden Mobiel vindt de bezoeker zijn weg in de stad. De app geeft real time parkeerinformatie en de route naar de gewenste locatie per auto, openbaar vervoer of lopend. De app redeneert vanuit de bezoeker en laat zien wat er om hem heen gebeurt. Via de uitagenda wordt inzichtelijk gemaakt welke evenementen en activiteiten plaatsvinden.

Martijn Bulthuis, directeur Leiden Marketing: ‘Ik ben zeer gelukkig met de hogere beoordeling door de bezoekers van onze stad. Gastvrijheid is cruciaal in een stad die wil groeien. We hebben grootste plannen voor de toekomst en zullen ook het komende jaar de aspecten op het gebied van gastvrijheid samen met onze partners agenderen. En streven natuurlijk naar een plaats bij de eerste drie.’
 

Gastvrijheid
Een tevreden bezoeker blijft langer, besteedt meer en komt vaker terug. Gastvrijheid maakt een bezoek aan een stad tot een totaalbeleving en een goede gastvrijheidsbeleving beïnvloedt de beoordeling van alle aspecten die dag. Leiden omarmt het onderwerp en maakt het belangrijk in de stad.
 

Erwin Roodhart, Centrummanagement Leiden: ‘De complimenten aan alle ondernemers, organisatoren en ambtenaren in de stad voor hun inzet. Kijkende naar het rapport zijn bereikbaarheid, de bewegwijzering en aankleding van de stad verbeterpunten. Hiermee gaan we het komende jaar aan de slag om volgend jaar nog hoger te eindigen.’

De Kennis & Kunde bijeenkomsten van Centrummanagement zijn gastvrijheidstrainingen voor retail en horeca ondernemers van de Leidse binnenstad en bieden workshops op het gebied van service, marketing, etaleren en veiligheid. Deze succesvolle workshops hebben tevens een gastvrijere binnenstad tot gevolg. Leiden heeft sinds dit jaar de 4e ster van het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO). Het doel van het KVO is collectief de veiligheid van de winkelgebieden te bevorderen en criminaliteit structureel aan te pakken.
 

Meest Gastvrije Stad
De Meest Gastvrije Stad is een jaarlijks onderzoek in de 21 grootste steden van Nederland. De uitkomsten zijn gebaseerd op 8.000 enquêtes die bij Nederlandse bezoekers van de betrokken steden zijn afgenomen. Inwoners en buitenlandse toeristen zijn buiten beschouwing gelaten. De top 21 is gebaseerd op vier clusters opgebouwd uit in totaal 27 gastvrijheidsaspecten. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erwin Roodhart via info@centrumvanleiden.nl

Mobiel Betalen in Leiden

placehold

 

ABN AMRO, ING en Rabobank introduceerden, in samenwerking met MasterCard, KPN, Centrummanagement Leiden en de gemeente Leiden, betalen met de mobiele telefoon. Het centrum van Leiden had de primeur. Daar vond van 1 september tot 1 december 2013 de lokale introductie plaats. Ongeveer 1.000 consumenten en ruim 100 ondernemers namen hieraan deel.

 

Open Dag Universiteit Leiden

placehold


In het kader van de bachelorwerving zijn de Universiteit Leiden, De Collectie, Leids Lekkers en het Centrummanagement Leiden gaan samenwerken rondom de Open Dag voor aanstaande (internationale) studenten. Allereerst door middel van het lunchprogramma niet alleen op de universiteit aan te bieden, maar de bezoekers de stad in te sturen om te lunchen bij een van de vele Leidse lunchrooms. Vervolgens is het side-programma verder gezamenlijk uitgewerkt met specifieke themarondvaarten, Leidse wegwijzers en muzikale optredens. Doel van deze samenwerking is om de aanstaande student niet alleen te helpen bij het vinden van een studie, maar ook om de stad Leiden te laten zien en te ervaren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erwin Roodhart via info@centrumvanleiden.nl.

Stadsgids Ontdek Leiden

placehold


De Stadsgids is een A6-boekje voor bezoekers die al in Leiden zijn. Hierin kunnen ze alle informatie vinden om hun weg in de stad te vinden, zoals info over de musea, varen, de monumenten, winkelen en horeca.
 

Een onderdeel in deze Stadgidsen zijn vier wandelroutes welke zijn ontwikkeld in samenwerking met Centrummanagement Leiden.
 

Vier bekende Leidenaren hebben input geleverd voor de routes:

- Jochem Myjer voor de kinderroute
- Burgemeester Lenferink voor de waterroute
- Carel Stolker voor de wetenschapsroute
- Abdelkader Benali voor de kunst- en literatuurroute

Compleet met plattegrond kunnen bezoekers Leiden ontdekken in het thema wat hen het meeste aanspreekt.