logo logo
 
 

Inspiratiesessie K&K 2016

placehold

Inspiratiesessie Kennis & Kunde: woensdagavond 6 april 2016

Op 6 april 2016 hebben we de vijfde reeks Kennis & Kunde Workshops afgetrapt met een inspiratiesessie. Deze kick-off stond in het teken van het nieuwe thema, omnichannelmanagement. Heb je deze gemist? Kijk dan even onderstaand filmpje. 

Alle ondernemers werden ontvangen in de foyer van de Stadsgehoorzaal in Leiden, waarna het programma werd voorgezet in de prachtige Breezaal. Wij blikken terug op een inspirerende avond. 

De insteek van de nieuwe reeks Kennis & Kunde Workshops is 'omnichannelmanagement'. Maar wat is dit en wat kun je hiermee bereiken als ondernemers? Een tweetal sprekers gaf inzichten en praktische voorbeelden welke kansen dit biedt, maar ook welke noodzaak, omdat de customer journey door de komst van internet en mobiele devices het gedrag van klanten beinvloedt. 

Een korte introductie...
De online markt groeit snel! In Nederland zullen de totale online bestedingen groeien van ongeveer 11 miljard in 2013 naar tussen de 20 en 30 miljard in 2020 (bron: Shopping 2020). Het aantal verkoopkanalen neemt toe. De grenzen tussen online en offline vervagen met nog maar met een doel: 1 integrale klantbeleving over alle kanalen heen.

Dit betekent dat overleven zonder een goede Omnichannel strategie, die in staat is al deze verschillende verkoopkanalen te koppelen, haast onmogelijk wordt. Er is goed nieuws, want dit is nu precies waar we je bij gaan helpen met de komende Kennis & Kunde workshops.

Presentaties teruglezen?

Je vindt alle presentaties onderstaand in één bestand terug. 

 

Welkomstwoord

placehold


Erwin Roodhart
verwelkomde alle ondernemers, waarbij hij aangaf dat hij een hoop bekende gezichten zag, maar ook weer nieuwe gezichten. Dat is een goed teken, want juist dit soort bijeenkomsten geeft de nieuwe(re) ondernemers de mogelijkheid om kennis te maken met de andere ondernemers in Leiden en de mogelijkheiden die Centrummanagement Leiden hen biedt. Hij benadrukte nogmaals het belang van de Kennis & Kunde Workshops en de reden dat wij deze dit jaar voor het vijfde opeenvolgende jaar organiseren. De reden is eigenlijk heel simpel: bij grote organisaties worden opleidingen/trainingen gefaciliteerd door de opdrachtgevers zelf. Voor kleine ondernemingen, waar Leiden er veel van heeft, bestaat deze mogelijkheid vaak niet. Dat Centrummanagement Leiden deze mogelijkheid biedt vinden wij dan ook logisch en is mede op verzoek van deze ondernemers zelf. De workshops worden aangeboden aan ondernemers uit alle branches, te weten Retail, Horeca, Cultuur en Dienstverlening. En dit kunnen wij niet vaak genoeg benadrukken, want met elkaar zorgen wij ervoor dat Leiden bruist.


Dat wij deze workshops opnieuw kunnen aanbieden, komt mede door de samenwerking met Rabobank Leiden-Katwijk, die wij hierbij nogmaals willen bedanken voor hun bijdrage. Als symbolisch bedankje reikt Erwin dan ook een klein Leids pakketje uit aan Erik Versnel, die hierna direct het woord neemt.

De binnenstad is in beweging! Hoe zit dat in Leiden?

placehold

door Erik Versnel | Directeur Bedrijven Rabobank Leiden-Katwijk

Erik bedankt Erwin voor de samenwerking en benadrukt ook nogmaals het belang van deze samenwerking vanuit zijn perspectief: de Rabobank wil graag een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van ondernemers en geeft daarbij direct aan, dat zij ook dit jaar weer willen investeren in ondernemers met een goed plan. Hij roept de ondernemers op om hun plan dan wel eerst te laten toetsen door collega's, vrienden en familie, voordat zij een afspraak maken met de Rabobank. Je krijgt maar 1 kans voor een eerste indruk; heb je een goed verhaal, dan willen zij graag meedenken. Hij ziet dan ook veel kansen voor ondernemen in Leiden en licht dit mede toe door zijn presentatie.


De Rabobank beschikt over cijfers van hun klanten (Leidenaren) en waar zijn hun (dagelijkse) boodschappen doen. Hieruit blijkt dat in de afgelopen jaren meer Leidenaren dan voorheen hun boodschappen doen in Leiden. Dat is positief nieuws. Maar er zijn ook bedreigingen: Leiden loopt ook inkomsten mis door de opkomst van buurgemeenten, zoals Leiderdorp (Winkelhof) en Alphen a/d Rijn. Dit zijn nu de winkelgebieden waar onze Leidenaren als eerste naar uitwijken. Met name Alphen a/d Rijn ontwikkelt zich snel met een gevarieerd winkelaanbod en Leiderdorp met name vanwege het overdekte Winkelhof met parkeerplaats. Uiteraard is online winkelen ook een concurrent en groei-economie, waarbij Erik wel aangaf, dat ondernemers die zowel een fysieke winkel als online winkel hebben, het online beter doen, dan de ondernemers die alleen een online winkel hebben. Een duidelijk zichtbare trend die dus ook kansen biedt.


Al met al een presentatie die veel inzichten gaf, waarbij de ondernemers ook heel geinteresseerd waren in bijvoorbeeld trends in andere sectoren en andere grote steden. Erik doet de belofte dat hij in samenwerking met andere regiobanken van Rabobank wil proberen om ook deze cijfers bij een volgende bijeenkomst te presenteren.

Wat is Omnichannel?

placehold

Door Marcel van Trier | Senior consultant van ConQuaestor Mastering Performance

Marcel gaat in vogelvlucht langs de ontwikkeling van het ondernemerschap in de laatste tijd. Daar waar wij nog hebben geleerd om bijvoorbeeld informatie te halen uit dagbladen, tijdschriften en kranten, laat hij met een treffend en leuk filmpje zien, dat de kinderen/jeugd van nu, handiger zijn met tablets en mobiele telefoon dan de oude informatiedragers. Een trend waar je niet onderuit kan en die zich ook snel ontwikkelt.


Met omnichannelmanagement verbind je alle klantcontactmogelijkheden met elkaar. Het aantal tablets neemt percentueel weer af en de mobiele telefoon neem toe. Een voorbeeld van volledig doorgevoerd omnichannelmanagement: je koopt iets in de winkel en ontvangt direct na je aankoop per e-mail alle productinformatie van het zojuist gekochte product. Hij geeft daarbij overigens wel aan, dat er nog maar een paar organisaties zijn die omnichannelmanagement in deze vorm al toepassen. De meeste ondernemers zitten nog op het niveau van 'cross-channelmanagement' waarbij de diverse klantcontactkanalen nog naast elkaar worden ingezet. Maar de trend is duidelijk zichtbaar...

Ook wil hij als belangrijk aandachtspunt meegeven dat je als ondernemer nu wel de keus moet maken hoe je je wilt profileren: ga je voor de laagste prijs, de hoogste kwaliteit, een uniek product? Hoewel online veel aanbieders op de 'laagste prijs' gaan zitten, is de kracht van de fysieke onderneming juist nu dat je dat extraatje kunt bieden: service, kwaliteit, een kopje koffie. Als je daarop in kunt zetten, dan heb je als ondernemer met de ondersteuning van alle nieuwe technieken nog steeds prima kansen in de markt en sluit je aan op de wens van de klant 'online orienteren, maar beleving in de winkel'.

Social Media bij het Van Gogh Museum

placehold

Door Charlotte Bosman | Online Consultant Van Gogh Museum

Charlotte werkt sinds 5 jaar bij het Van Gogh Museum waar zij verantwoordelijk is voor het optimaliseren van de Social Media inzet. Daarin is zij heel goed geslaagd en vanavond vertelt ze hoe zij dit heeft bereikt; in 5 jaar tijd is het aantal volgers op Facebook gegroeid van 17.000 naar 1 miljoen. Haar verhaal? Verhalen vertellen! Voor de inzet van Facebook is juist gekozen om geen conversie te genereren, maar in te zetten op interessante verhalen over de collectie. Ook nodigen zij volgers actief uit om hun eigen interpretaties van Van Gogh te delen via Facebook. Door het taggen van vrienden die deze berichten plaatsen, groeide het aantal volgers gestaag, zonder hiervoor te betalen. Ook zij geeft aan dat je hierin keuze moet maken en vaste thema's (met tags) moet plaatsen en dit consequent moet doen. Daarnaast gaf zij inzicht in enkele tools zij gebruikt, maar liet ook zien hoeveel managementinformatie Facebook zelf al aanbiedt, zodat je goed kunt monitoren wat wel werkt en wat niet. 
 

Alle presentaties bij elkaar gaven een mooi inzicht en ook praktische ideëen hoe je als ondernemer zelf aan de slag kunt om jouw bereik en daarme je omzet te vergroten. Een mooie inspiratiesessie waar iedereen wel iets kon uithalen voor zichzelf. Een mooiere aftrap van de Kennis & Kunde Workshops konden wij niet bedenken.