Ons plan voor de Haarlemmerstraat-Haven
Een praktische straat
Bewoners, bezoekers en ondernemers moeten zich thuisvoelen in de straat. Uitgangspunt is een levendig woon- en werkgebied.
Beter fietsparkeren
Om de toegankelijkheid te verbeteren, pleiten we voor nieuwe voorzieningen om fietsen te parkeren, onder andere in de Koestraat.
Een groene straat
We zetten in op het vergroenen van de straat: een groenstrook zorgt voor een betere uitstraling van de straat en verlaagt de hittestress.
Een straat met eigen identiteit
Om de straat weer aantrekkelijker te maken voor bezoekers, willen we de cultuurhistorie weer zichtbaar maken in het straatbeeld.
Voetgangers en fiets op één
In ons plan staan voetganger en fiets op de eerste plaats: we voorzien een brede stoep en fietspad. Laad- en losverkeer is te gast.
Schakel tussen Haven en winkelstraat
Met dit plan creëren we toegankelijke en aantrekkelijke schakel tussen de Haven, Pelikaanplein en de rest van de Haarlemmerstraat.
Over het plan: een samenwerking tussen ondernemers en bewoners
Centrummanager Gijs Holla vertelt dat het ‘achterste’ gedeelte van de Haarlemmerstraat de afgelopen decennia een grote verandering heeft doorgemaakt: ‘Was het in de jaren ’80 nog een drukke winkelstraat, nu is er nog slechts een enkele speciaalzaak gevestigd. Door het wegtrekken van ondernemers is er een grote leegte ontstaan en sluit de inrichting van de straat niet meer aan bij de huidige functie’. Holla is dan ook blij over de samenwerking tussen buurtvereniging Maredorp-de Camp en het Centrummanagement Leiden om gezamenlijk aan een plan voor herinrichting van het achterste gedeelte van de Haarlemmerstraat te werken: ‘Ondernemers en bewoners vonden elkaar snel in de oplossingen voor deze straat’.
Kern van het plan is het creëren van een straat met een eigen identiteit, als brug tussen het winkelgebied en de net gerenoveerde Oude Haven. Arthur Elias, voorzitter van buurtvereniging Maredorp-de Camp, ziet kansen de straat sfeervoller en veiliger te maken: ‘Door alleen nog bestemmingsverkeer toe te staan tijdens venstertijden en de nadruk te leggen op een straat, waar voetganger en fietser op de eerste plaats staan, ontstaat er minder overlast voor bewoners en gebruikers. Daarnaast willen we veel ruimte creëren voor meer groen. Ook willen we historische elementen van de Haarlemmerstraat zoals de Oude Zijlpoort en het voormalig zwembad De Overdekte onder de aandacht brengen’. Volgens Elias ontstaat er zo een straat waar zowel bewoners, ondernemers als bezoekers zich thuis voelen: ‘We pogen een praktische straat te maken, waar het aangenaam vertoeven is’. In het plan worden verder oplossingen aangedragen voor de fietsproblematiek en de beperking overlast, onder meer veroorzaakt door bezoekers van de coffeeshop en flitsbezorgers.
Holla en Elias hopen binnenkort het gesprek aan te gaan met de gemeente Leiden over het implementeren van dit plan.
