07-20-2021

Zo blijft de binnenstad aantrekkelijk en bereikbaar

Het stadsbestuur wil de komende jaren veel veranderingen doorvoeren rondom de bereikbaarheid van de Leidse binnenstad. De ondernemers zien bij deze plannen voor een autoluwe binnenstad veel kansen voor het verder verbeteren van de openbare ruimte, waardoor de binnenstad een nog prettigere plek wordt om te verblijven.

Er bestaan echter ook zorgen over de bereikbaarheid van de stad, waardoor de economische vitaliteit in het geding dreigt te raken. Daarom hebben de ondernemersverenigingen van de binnenstad en het Centrummanagement Leiden een brief naar het stadsbestuur gestuurd met uitgangspunten voor een goed toegankelijke, economisch vitale binnenstad.

Het stadsbestuur wil de komende jaren veel veranderingen doorvoeren rondom de bereikbaarheid van de Leidse binnenstad. De ondernemers zien bij de plannen voor een autoluwe binnenstad kansen voor het verder verbeteren van de openbare ruimte, waardoor de binnenstad een nog prettigere plek wordt om te verblijven. Er bestaan echter ook zorgen over de bereikbaarheid van de stad, waardoor de economische vitaliteit in het geding dreigt te komen. Daarom hebben de ondernemersverenigingen van de binnenstad en het Centrummanagement Leiden een brief met uitgangspunten voor een goed toegankelijke, economisch vitale binnenstad naar het stadsbestuur gestuurd.

Kansen in het openbaar vervoer

De ondernemersverenigingen zien met name voor het openbaar vervoer kansen liggen voor de Leidse binnenstad. Door regionale bussen te weren uit de winkelgebieden, zoals de Stationsweg en Breestraat, ontstaat er in de binnenstad meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Het regionale busverkeer kan via de route Hooigracht-Langegracht rijden. Bezoekers aan de binnenstad kunnen daarbij uitstappen aan het begin van de Haarlemmerstraat en Breestraat. Deze bushaltes worden hernoemd naar relevante winkelstraten in de buurt. Bushalte Pelikaanstraat wordt bijvoorbeeld bushalte Winkelstraat Haarlemmerstraat.

De grote OV-knooppunten (zoals Leiden Centraal en station Lammenschans) gaan als overstappunten voor lokaal vervoer met kleine, elektrische bussen dienen. Door deze kleinere bussen met een lage maximumsnelheid door de Breestraat te laten rijden kan de tweede fase van de herinrichting van de Breestraat plaatsvinden. In de voorkeursvariant van het stadsbestuur verdwijnt de bushalte van de Prinsessenkade, de ondernemers stellen daarom voor een nieuwe halte in te richten bij de Gijselaarsbank, zodat dit gedeelte van de binnenstad toch goed bereikbaar blijft. De Stationsweg wordt geheel busvrij zodat dit een gastvrije entree van de stad kan worden.

Zorgvuldig invoeren van de autoluwe binnenstad

Daarnaast pleiten de ondernemersverenigingen voor het zorgvuldig invoeren van de autoluwe binnenstad. Hoewel de auto’s kunnen verdwijnen uit de winkelstraten (met uitzondering de Heren- en Doezastraat) moeten er voldoende parkeerplekken voor bezoekers zijn in parkeergarages. Een nieuwe Morspoortgarage is daarvoor essentieel. Daarbovenop moeten er op strategische plekken kort-parkeerplekken komen. Tenslotte roepen de ondernemers het stadsbestuur op om een probleemloze bevoorrading van winkels en horeca te garanderen, door het verruimen van venstertijden voor bevoorrading en het toestaan van soepele ontheffingsmogelijkheden.

De ondernemersverenigingen en het Centrummanagement blijven de ontwikkelingen rondom het openbaar vervoer en de autoluwe binnenstad nauwlettend volgen, om zo te garanderen dat de Leidse binnenstad bereikbaar, levendig en economisch vitaal blijft.

Meer interessant nieuws

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in de binnenstad